Czy artykuł sponsorowany jest skuteczną reklamą?

Czy artykuł sponsorowany jest skuteczną reklamą?

Artykuł Miesiąca

Reklama automatycznie kojarzy się nam z czymś, co lepiej omijać szerokim łukiem. Denerwują nas przerwy reklamowe w trakcie ulubionych programów i okienka z reklamami wyskakujące na większości stron internetowych. Czasem mamy wrażenie, że reklama zamiast zachęcać ludzi do podjęcia określonego działania, skutkuje zniechęceniem ich do przedstawianych produktów i usług. Jak zatem reklamować się, aby nie przesadzić z nachalnością i osiągnąć swoje cele? Jedną z odpowiedzi jest – artykuł sponsorowany.

Czy artykuł sponsorowany jest skuteczną reklamą?

Artykuł sponsorowany – co to takiego?

Artykuł sponsorowany nie jest klasyczną reklamą. Proponuje on podejście do propagowania konkretnych rozwiązań bez atakowania odbiorcy sloganami – „kup, zrób, spróbuj”. Co ciekawe, i tak jest jednym ze skuteczniejszych narzędzi promocyjnych. Efektywność w dużej mierze zawdzięcza właśnie temu, że swoją formą nie przypomina, a przynajmniej nie powinien przypominać, zwykłej reklamy. Zazwyczaj jest to treść umieszczona w gazecie lub, coraz częściej, na stronie internetowej, która na pierwszy rzut oka wygląda jak typowy materiał redakcyjny. Dopiero po bliższym zapoznaniu się z nią czytelnik może zauważyć, że promuje ona jakiś produkt lub usługę. Haczyk polega na tym, żeby stworzyć taki artykuł, który nie wzbudzi niczyich podejrzeń. Nie możemy pozwolić sobie w nim na nachalność, która to właśnie odrzuca odbiorców od tradycyjnej reklamy. Musimy za to zdobyć zainteresowanie naszej grupy docelowej i wynagrodzić im chwilę, którą nam poświęcą, naprawdę wartościową treścią.

Artykuł sponsorowany – jaki powinien być?

Wzbudzenie zainteresowania to podstawa dobrego artykułu sponsorowanego. Podstawa, ale na pewno nie wszystko. Zaczepienie naszego odbiorcy jeszcze nic nam nie daje. Cel artykułu w rzeczywistości nie różni się niczym od celu reklamowego. Chcemy, aby po przeczytaniu danego tekstu czytelnik zapoznał się z ofertą naszej firmy, kupił nasz produkt, wziął udział w naszej loterii, skorzystał ze świadczonych przez nas usług… Lista przykładowych celów jest bardzo długa. Nie zmienia to faktu, że nie powinniśmy decydować się na artykuł sponsorowany bez podjęcia decyzji o tym, czemu w rezultacie ma on służyć. Dopiero na bazie odpowiedzi na to pytanie jesteśmy w stanie stworzyć odpowiedni przekaz. Najważniejszą kwestią przy pisaniu artykułów sponsorowanych jest zachowanie perspektywy odbiorcy. Nasz tekst powinien uświadamiać mu jakie korzyści przyniesie postąpienie zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Przykładowo potencjalnego klienta nie interesują parametry techniczne oferowanego mu sprzętu, ale to jak te parametry ułatwią mu życie. Każdorazowo nasz artykuł powinien przedstawić szerszy kontekst naszej oferty. Producent kaloszy może zlecić napisanie artykułu o tym, jak przygotować się na jesień. Jego kalosze będą zaledwie jednym z przedstawianych elementów, ale zainteresowanie tak skonstruowanym tematem będzie znacznie większe niż w przypadku skupienia się na samych zaletach jego produktu.

Artykuł sponsorowany, aby był skuteczny, musi wiązać się z określoną jakością. Duży nacisk na wymiar merytoryczny tekstu to podstawa sukcesu. Aby nasz czytelnik chciał poświeci nam kilka minut swojego cennego czasu, musimy oferować mu w zamian informacje, które będą dla niego wartościowe. W kontekście wspominanych kaloszy – jeśli autor artykułu ograniczy się do wskazówek typu: „kup parasol, ciepły płaszcz i kalosze”, to nie będzie raczej zbyt przekonywujący. Oczywiście, tego typu teksty można spotkać na wielu stronach internetowych, ale czy aż tak bardzo różnią się one od typowej reklamy? A przecież celem i drogą do sukcesu w tym rozwiązaniu jest unikanie skojarzeń z przekazem reklamowym. Napiszmy w naszym artykule coś, czego nasz czytelnik się nie spodziewa. Niech zawarte w tekście informacje rzeczywiście będą dla niego w jakimś sensie odkrywcze. Dzięki temu nie tylko odwdzięczymy się mu za zainteresowanie, ale też na znacznie dłużej zajmiemy miejsce w jego głowie.

Ostatnią wskazówką dla autorów artykułów sponsorowanych powinna być dbałość o atrakcyjność nie tylko w zakresie tematu, ale też formy. Prosty język, który ułatwia odbiór treści, w połączeniu z ciekawą oprawą wizualną jest w stanie zdziałać cuda. Nasz tekst, oczywiście, musi być poprawny pod względem językowym, ale również lekki i przyjemny. Dodatkowo możemy go uatrakcyjnić infografiką lub wideo. Warto pamiętać o tym, aby zdania i akapity nie były zbyt długie, a kluczowe informacje pogrubione. Śmiało można stosować również listy punktowe.

Artykuł sponsorowany – dlaczego się opłaca?

Różne badania prezentują różne wyniki poziomu efektywności artykułów sponsorowanych. Zazwyczaj jest to jednak ponad 50%. Jasno wynika zatem z tego, że ponad połowa osób, do której dotrzemy z naszym artykułem, po jego przeczytaniu zachowa się zgodnie z celem reklamowy. Zaufanie do tego typu treści jest dużo większe niż w przypadku tradycyjnych reklam, dlatego łatwiej przekonać odbiorców do naszych racji. Kolejnym plusem jest sam czas obcowania z naszym przekazem. Przeczytanie artykułu wymaga znacznie więcej czasu niż obejrzenie prostej reklamy w telewizji lub wysłuchanie jej w radio. Poza tym nie tylko długość kontaktu, ale także jakość jest w tym aspekcie ważna. Zapoznanie się z treścią pisaną jest znacznie bardziej wymagającym zadaniem. Aby poznać jej sens należy odpowiednio się skupić i wyłączyć na bodźce płynące z otoczenia. W takiej sytuacji zyskujemy moment, kiedy nasz odbiorca jest całkowicie zaangażowany w poznawanie naszej treści i, co najważniejsze, mamy go na wyłączność. Większość reklam tradycyjnych musi konkurować o uwagę grupy docelowej z wszelkimi innymi bodźcami – prowadzeniem samochodu, rozmową z koleżanką, zmywaniem naczyń. Niewiele liczba przekazów może skorzystać z pełnej uwagi danej osoby. Artykuł sponsorowany zapewnia nam ten komfort. Ważny aspektem jest nawet ten szeroki kontekst, w którym przedstawiamy naszą ofertę. Dzięki temu możemy przekazać naszemu odbiorcy dużo więcej informacji i zainspirować go do określonego działania. Taki kontakt zmienia też całościową oceną naszej firmy.

Jeśli chcemy reklamować kreatywnie i skutecznie, nie musimy ograniczać się do ekstrawaganckich pomysłów. Czasem wystarczy lekkie pióro i ciekawe podejście do tematu. Artykuły sponsorowane wzbudzają zaufanie odbiorców i rzadko kiedy działają na nich zniechęcająco.

zobacz również artykuł sponsorowany

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o